Старокостянтинівський навчально-виховний комплекс
«Спеціалізована школа І ступеня, гімназія»
Старокостянтинівської міської ради
Хмельницької області
імені Героя
України Сергія Михайловича Бондарчука
УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
1 КЛАС
ТЕМА:
«ДЕ НАРОДЖУЮТЬСЯ ХМАРИ»
Підготувала:
вчитель початкових класів Шкребтій
Людмила Володимирівна
2015
рік
Тема. Де
народжуються хмари?
Мета:
дати учням уявлення про властивості води
в природі, про зміни станів води; розвивати активне пізнавальне ставлення до
природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; виховувати
дбайливе ставлення до води
Поняття:
кругообіг води в природі
Обладнання:
скло, кип’яча вода, стакан, ілюстрації, картки, програвач
Хід
уроку
I.
Організація класу
II.
Актуалізація знань учнів
Звучить музика «Синева» -
ансамблю «Спейс».
-
Що ви уявляєте під цю музику?
(А
я уявляю собі, що ми з вами летимо на повітряній кулі у небесний простір.
Піднялися високо над Землею аж до хмар. Чудова картина навкруги.)
- Скажіть, а чи добре запускати
повітряну кулю у вітряну та дощову погоду, коли сильний вітер, ураган? (Ні).
- А коли краще всього запускати
повітряну кулю? (Коли гарна сонячна погода).
- А чому? (Тому, що краще і більше
цікавого можна побачити, безпечно і добре подорожувати).
- Отже, це залежить від погоди.
-
А хто з вас знає, як називається наука, яка вивчає зміни погоди?
-
Ця наука називається метеорологія.
Метеорологія
– це наука, що вивчає стан повітря і зміни погоди.
Я
сьогодні хочу з вами погратись. Я буду метеорологом, а вас дітки, я запрошую до
своєї школи і ви будете моїми помічниками. Подивилась я на вас і зрозуміла, що
ви всі хочете бути у моїй школі. Правда?
III. Повідомлення теми і мети уроку
1. Сьогодні у нас дуже
цікава тема уроку
А
про що ми будемо говорити, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. А
допомагатиме нам краплинка чистої джерельної роси.
Без крил по небу гуляє,
Ніхто її не б’є, а вона плаче.
(Хмара)
Отже,
тема сьогоднішнього уроку:
Де
народжуються хмари?
Сьогодні
ми поговоримо про хмари. Що ж це таке – хмари?
IV. Вивчення нового матеріалу
Сонечко посилає на Землю промінчики.
-
Що нагрівається від Сонця – Земля чи повітря? (Земля)
-
А від Землі нагрівається повітря. Нагріте повітря піднімається вгору, а його
місце займає холодне повітря.
1. Розповідь
Настав літній ранок. Небо затягнулося
сірими хмарами. Почав накрапати дощик, а потім полив, як із відра. Налетів
вітер, розвіяв хмари. Він звільнив дорогу Сонечкові. Добре, думає Сонечко,
дощик гарно полив Землю, кругом стояли великі калюжі. А от діти засумували – їм
тепер довго прийдеться вдома сидіти. Та вітерець-пустунчик весело дмухав на
калюжі, згодом їх зовсім не стало.
-
Де поділася вода? (Випарувалася, перетворилась в пару).
-
А чому? (Земля прогрілась від сонячного проміння, вода почала випаровуватись.
Тепле повітря підіймається, от і понесло пару вгору).
2. Мама випрала білизну і
повісила сушитись
-
Чому білизна висохла? (З неї випарувалась вода).
-
А де ж ділась вода з білизни? (Перетворилась у водяну пару).
-
Коли швидше висихає білизна влітку чи взимку? Чому? (Взимку холодно, а влітку
тепло).
Навкруги
багато річок, морів, озер. Вода ця весь час випаровується. Невидима водяна пара
завжди міститься у повітрі.
Отже,
наша краплинка вирушає у мандри. Мандрує піднімаючись високо над землею. Але
вона не сама – з нею ще безліч краплинок, які перетворились в пару і піднялися
вверх. Так утворилися хмари.
Дослід
В
чайнику кипить вода. Візьмемо скло і спіймаємо пару, а на склі утворилася
хмаринка.
Хмари
– це той самий туман, що вкриває землю вранці густою пеленою.
-
Чому утворився туман? Як? (Земля охолола за ніч, а повітря теж холодне).
Але
як тільки встало Сонечко, туман зникає, тому що тепле повітря піднімається
вгору. Це будуть хмари.
Отже,
наша краплинка тепер у хмарці.
Високо
холодно, тоді водяна пара перетворюється у краплинки води. Ці краплинки
зливаються одна з одною, поступово збільшуються. Хмара стає темнішою. Важкі
краплинки не можуть утриматися в повітрі і падають на землю у вигляді дощу. Дощ
буває у теплу пору року. Іноді буває град. Взимку випадає сніг.
Отже,
наша краплинка у вигляді дощу повернулась на землю.
3. Робота з підручником
Ст.
60 – читає добре підготовлений учень.
-
Чи доводилось вам спостерігати, як на чистому небі з’явились хмари?
-
Як вони ростуть?
-
Чому хмари рухаються?
-
Якого кольору найчастіше бувають хмари?
-
Чому під час тривалого дощу важко визначити форму хмар?
Фізкультхвилинка
Хмара
Сонечко закрила (руки
вгорі, долоні вверх)
Слізки
срібнії зронила (руки
повільно вниз)
Ми
ті слізки пошукаєм (руки
вниз)
У
травиці позбираєм (присісти)
Пострибаєм,
як зайчата (стрибаєм
стоячи)
Політаєм,
як пташата (махаєм
руками)
Потанцюємо
ще трішки, (танцюєм)
Щоб
спочили ручки й ніжки.
Всі
веселі? От чудово!
А
тепер до праці знову.
4. Робота в парах
-
Де народжуються хмари?
-
Чому хмари змінюють свій вигляд?
Чи
можуть хмари зникнути?
5. Кросворд
1 х
|
|||||||||||||||
2 м
|
|||||||||||||||
3
|
А
|
||||||||||||||
4
|
Р
|
||||||||||||||
5
|
А
|
1.
Білий дім, життя нове
Двері
є, вікна немає
В
ньому дід Мороз живе
І
продукти зберігає. (холодильник)
2.
Навкруги вода – а з питвом – біда. (море)
3.
Вночі спить на траві, а вранці тікає. (роса)
4.
Куди ступиш, всюди маєш,
Хоч
не бачиш, а вживаєш. (повітря)
5.
Крутиться, вертиться, берега держиться. (річка)
6. Психологічне
розвантаження
Звучить
легка музика.
-
Що ви собі уявляєте?
7. Малюнок «Засумувала
хмаринка»
Спробуйте
її розвеселити.
V. Підсумок уроку
Хмаринка – помилкова (Вам необхідно
виправити помилки).
1.
Лесик і Улянка спостерігають, як по небу пливуть одинакові хмаринки.
2.
Лесик пояснив Улянці, що хмара – це одна краплинка води, яка випарувалась.
3.
Хмари весь час стоять на місці.
4.
Улянка знає, що вода після того, як випарувалась, назавжди залишається у хмарі.
5.
Краплинка води більше ніколи не повернеться на землю?
6.
де і як народжуються хмари?
Немає коментарів:
Дописати коментар